onsdag den 18. juni 2008

Hurtig tur i Kaløvig d. 17/6

Jeg kørte til kaløvig, for at sejle en tur med Karsten, min nevø. Vi mødtes ved Ugelbølle strand ved 11, tiden.

Efter at vi med lidt besvær var kommet i bådene,sejlede vi langs kysten ind i bugten, for måske at komme lidt i læ," der var lovet let til frisk vind, men den var nok let til hård, mest frisk".Karsten havde sin fars kajak,"en Melinium fra Prijon," den ville ikke sejle lige ud, han skulde hele tiden korigere selv om vinden var ret i mod, det vidste jeg var forkert, for Lenes kajak er fulstendig retnings stabil, op mod vind og bølger, så ved Gammel Løgten strand,holdt vi pause og fik reguleret ror snorene, sat styrepedalerne rigtigt og flyttet dem lidt til bage. Så efter at vi havde sejlet et stykke,sagde han, så nu er det ok, nu er det bare mig der skal finde ud af det her.

Jeg skal låve for han fandt ud af det, hele vejen fra Gammel Løgten strand, til vi holdt pause lige før Studstrup, holdt vi en fart på omkring 7,5-8, km. i timen, fra vi rundede hjørnet ved skoven og endtil pausen, var der endda strid modvind, jeg plejer at sejle ca. 4,5-5,5 km. i timen, så den gamle var sku kommen på arbejde. Jeg prøvede lige en sten af, om den kunne holde, det kunne den,båden også heldigvis.

Efter et par klapsamner lidt Søvindvand og et par bananer,var nogle af kræfterne kommet igen, hjemturen blev nemmere og rigtig sjov med lidt surf i medvind og rimelige bølger, men da vi rundede hjørnet ved indgangen til bugten kom vinden ind fra venstre, noget kraftigere end før, eller var det kræfterne der var ved at være brugt. Karsten sagde: lad os sejle ind i bugten, så vi runder bøjen der inde, så får vi mere rygvind i krydset mod bilerne. Som sagt så gjort, næsten, for efter et stykke tid i modvinden, stak jeg lige over, med bølgerne sprøjtende ind over båden, med vinden lige fra siden. Karsten sejlede længere ind i bugten, før han gik på kryds, men alligevel ikke langt nok til at få rigtig rygvind, han måtte bruge en del kræfter på at korigere for bølger og vind skrot bagfra, så han var også godt brugt da han kom i land, der blev prøvet båd og kræfter." I det sidste kryds var vi for langt fra hinanden, havde der været uheld, så havde jeg ikke haft kræfter til at komme hurtigt nok til hjælp, jeg tror heller ikke Karsten havde, i vind og bølger bør man holde tæt sammen, jeg skulde have fult med Karsten, eller have prejet ham da jeg drejede af, så han havde fult mig." Man lære så længe man lever, hvis man lever så længe?.

Sjovt vejr -smukt vejr, skøn tur.
Det gør vi igen. Det blev 12, km.

Ingen kommentarer: