fredag den 3. oktober 2008

Tur på Skanderborg sø d. 2/10

Så kom jeg igen ud at sejle, Niels fra kajaknettet havde fri , så onsdag kl. to smed vi hans kajak på min bil og kørte til Skanderborg sø.
Vi sejlede ud fra den lille p. plads ved Vandrehjemmet.
Min mening var at vise Niels vejen til Fuldbro mølle, dermed også vejen til Mossø og Gudenåen.

Der var som altid utrolig smukt på søerne, Specielt smukt er der jo nåe man sejler under jernbanebroen. Det; er der så overhovedet
ikke når man sejler under Horsensvej og motorvejen.
Men når man kommer ud på den anden side er der pludselig helt anderledes natur; her, med skov kun til den ene side, bakkerne med kulturlandskabet og de pløjede marker til den anden side.
Så igen forandring, når man kommer ind i Tåning å, der er man beskyttet af de høje brinker til begge sider, man kan godt føle sig lidt lille, når man ser op på kvierne, der går og græsser på engene, på begge sider af åen.
Der er også helt utroligt smukt oppe i åen, Helge Hellingsøe har fortalt at man tit ser Isfuglen i Tåning å, vi så fire på hjemturen, det er en meget speciel fugl, med utrolige farver, og så fløjter den med et højt piiiipii, når den som en pil flyver frem og tilbage over åen, der er utrolig mange småfisk, så den har kronede dage, der var en der satte sig på en gren, for at se efter bytte, men vi skræmte den, tror jeg.
Ved Fuldbro mølle, trak vi kajakkerne på land ved verdens grimmeste lokum, men som Neils sagde, om nogle år har alger og bevoksning gjort det smukt, som naturen omkring det, "vi får se."
Vi holder pause ved møllen, Niels havde varm suppe med, det må da gerne blive en tradition .
Efter at have set møllen, og der hvor man sætter kajakkerne i, så man kan sejle mod Randers, hvis man har lyst? gik vi i kajakkerne, men stævnen blev vent mod Skanderborg igen.
Vi har begge to en Lars Gram pind, men Niels havde ikke prøvet sin, så da vi kom ud på søen, byttede vi til pinden, den skal man sådan lige øve sig med, jeg kan rigtig godt lide den, jeg tror lige Niels skal sejle nogle flere km. med den, før han bliver rigtig glad for sin, efter et par km. skiftede han til bage til Werner pagajen igen, jeg var overrasket over, at jeg ikke skulle andstrenge mig, for at følge med ham.

Skønt vejr, smuk natur, godt selskab, fire Isfugle.
Det blev til 9,2 km.



4 kommentarer:

Nichof sagde ...

Tak til Bent for en fantastisk tur i det skønne efterårsvejr.
Selskabet var som vanlig i særklasse.
Og så er du jo hurtig til at opdaterer bloggen :-)
Det kan kun gå for langsomt med at komme afsted igen, og gerne sammen med flere, kom nu frem fra kaminkrogen og med ud på vandet!!

Mvh
Niels

Bent. sagde ...

Ja selv tak Niels.
Havkajaknet fællestur mandag?vejret ser bedre ud end tirsdag.
MVH.Bent.

Nichof sagde ...

Jae hvis helbredet vil. Jeg har ganske vids skrevet mig på på kajaknettet, men er blevet "overfaldet" af en omgang feber her i dag, men mon ikke det er ovre på mandag?
Hvis ikke, får du lige et kald på mobilen.
Mvh
Niels

Bent. sagde ...

Surt!
Jeg kan heller ikke, se Kajaknet.
MVH.Bent.