søndag den 18. oktober 2009

I min nye X1 på Sanderborg sø. d. 18/10.




Jeg har længe haft svært ved at løfte min Aguanaut op fra vandet, så jeg har været på udkig efter en lettere havkajak, stadig en til ture, jeg skal ikke løfte den på taget af bilen men alle andre steder.

Niels og jeg var ved Kajakgården for at prøve sådan lidt for sjov, jeg prøvede X1 fra X3M. Kayaks, det er et nyt Dansk Kajakfirma ved Kolding, der laver Havkajakker, X1. er tegnet af Hans Friedel fra Sverige.
Min er med finne, den fåes også med roer, ja såmæn med begge dele.
Kajakkerne bliver lavet ved hjælp af vakuum, der for vejer de kun 20 kg. Aguanauten vejer mindst 28 kg.
Jeg fik hentet X1 i torsdags, jeg roede en lille tur på en 1/2 tim på fjorden, jeg synes den var ok, men der var lidt tilpasning.

I dag var vejret og tiden der, så jeg tog på Skanderborg sø.

Jeg havde polstret siderne på kajakken, der hvor jeg har kontakt med knæene, der var for langt ud til siderne, jeg blev træt i lårene, da der igen støtte var.

Jeg kørte til Hylke strand, der fra roede jeg ind i Sangt Helene, der blev dømt pause på sandstranden, lige efter campingpladsen



Kajakken kom op på broen, så jeg kunne skære lidt af min støtte, jeg havde ikke ordentlig fat med knæene, efter en lille pause, gik turen til Tåning Å, nu sad jeg godt, så der var ikke mere der skulde justeres.
Turen skulle bare nydes, solen varmede så jeg havde det rigeligt varmt i tørdragten.

Jeg så en del fugle, Blishøns og Labbedykkere med deres store unger så jeg mange af, der var mange viber der samlede sig til den lange rejse, til de varmere lande, så er vinteren lige om hjørnet.

Der var en gammel Hejre der næsten skræmte livet af mig, den fløj op fra sivene, så den fløj lige hen over hovedet på mig, jeg gjorde så gengel længere oppe ad åen, jeg sejlede med pind, den er næsten lydløs.

Det var meningen jeg vilde til Fulbro mølle; men ca. 300m. fra møllen kom der 2 af de flotte, men larmende træbåde hvor der sad 6 roere og en der råbte til de andre meget højlydt hele tiden, så jeg opgav at sejle videre, alt vad der havde været af fugle og dyr var jaget væk, desuden blev der også hurtigt overskyet.







Jeg gav dem et forspring, så roede jeg stille til bage, der var dog nogle kvier der ikke var skræmt helt væk.
Jeg holdt spise pause, på stranden ved kamping pladsen, der efter direkte hen til bilen.


Det var en meget fin tur, på trods af højt råbende baglænds roere.
Vejret skiftede, det blev hurtigt overskyet, der var låvet lidt regn, men det blev der nu ikke noget af, det var en utrolig flot himmel, mens skyerne kom drivende.

Min nye X1 sejler kanon og mine justeringer virker, helt sikkert en fin kajak til prisen.



En god tur i flot vejr ingen vind.

Flere billeder i mit web-album


Turen blev på 14,5 km.

2 kommentarer:

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Bent
Tillykke med den nye kajak - der ser rigtig fed ud.

Venlig hilsen Helge

Bent. sagde ...

Tak Helge,
Jeg håber den er lige så god i bølger og vind, som på flat vand, er den det, så har jeg en kajak, jeg kan sejle og' løfte, så kommer jeg meget mere på vandet.
Det med vind og bølger, prøver jeg når jeg har en makker med.
M.V.H.
Bent.