torsdag den 18. juni 2009

På tur fra Mariendal mod Århus. d. 17/6.

Jeg skulle ud at sejle med Niels, han ville hentes kl.14,30, Da jeg kom stod Niels og ventede på
Sebastian, det er Niels's søn han var lige blevet kørt ned af en søvnig bilist der skulle til højre,
der var Sebastian på knallert, han havde fået nogle hudafskrabninger, ellers var det knallerten der havde taget mest skade og manden i bilen tog skylden.
Da vi jo skulle til Mariendal strand og det var første gang i kajak, var jeg lidt spændt på hvad Niels sagde til stranden, men ingen problemer den var fin med sandstrand dybt vand og store dønninger.
Vi kom i kajakkerne og sejlede ind mod Århus.

Det var lidt specielt at sejle i de store dønninger,
de var sjove, jeg fik et par rigtig gode surf,det ene fik farten op på 11,3 km. uden anstrengelse.

Lidt henne af stranden, sagde Niels se der og pegede, se det er jo ikke pænt at pege, men jeg sagde hvorfor tror du vi sejler her, men der var nu ikke andet end nogle tykke mænd, der gik med orm mellem benene og lokkede skarver, dem var der mange af, de sad på bundgarns pælene og tørede fjerdragten, så' fandt jeg ud af,hvorfor alle de skarver, flyver fra Vorsø til Mariendal.

Vi havde ikke sejlet længe før vi hørte et blåst,
Jeg så mig om, der var et marsvin, det fiskede for det kom op flere gange i samme område, jeg fik
et billede af det da det var på vej væk, man kan godt se hvad det er.




Vi kom forbi enhjørningen, et træ der har været udsat for en kunstner, det ligner en stor narval tand.
Vi sejlede forbi Fiskehuset, den sidste private ejer, var en ældre enke, hun levede af at fiske,
hun havde to joller som lå fortøjet inde i Giber å,det ville ikke kunne gøres i dag, for der var så lidt vand i åen, at der ingen udløb var, det har jeg aldrig set før.

Et stykke efter Moesgaard strand, fandt vi en meget lille plet sand, mellem en masse store sten.
Vi holdt pause på sædvanlig fornøjelig og hyggelig vis, med diverse lækkerier

Der var mange turkajakker på vandet, også en enkelt der var meget usikker og han havde ikke vest på, så selv om han sejlede meget kystnært, var det ikke forsvarligt efter min mening.

Der kom 3 havkajakroere forbi, dem hilste vi igen på senere.

Da vi kom på vandet, var der kommet vind fra øst, så vi havde modvind, der var også kommet bølger, men dønningerne var ikke så høje mere.

Tilbage ved Fiskehuset så vi de 3 havkajak folk, de var gået i land, da Niels var ved at have højvande i øjnene, strandede vi også.

Der stod 2 unge mænd og en ung dame meget optaget af den ene kajak, den havde finne og den sad fast,en sten havde sat sig i klemme, jeg havde en kniv som de lånte så de kunne løsne finnen, det klaredes hurtigt, Niels var tømt, så vi gik i kajakkerne, det blev lidt vådt, der var lige et par bølger der ville med.

Nå men vi sejlede vel en lille km. så syntes Niels ikke det var sjovt at have ballast der var i den ene side og så i den anden, så det blev flåde, efter lidt besvær fik Niels fanget min stevn, så jeg kom ind så jeg kunne støtte ham, medens han pumpede bølgen ud.

Vi var enige om at vi skulle sejle forbi bilen, så vi kunne surfe til bage, men da vi var ved bilen var der ikke en bølge og ingen vind.

Da vi havde pakket, fik vi en evaluerings øl, hvor vi enedes om at det ikke var helt tosset at komme lidt hjemme fra, så det gør vi igen en anden gang og et andet sted.
Der er flere billeder på mit web-album.
Det blev til 9,5 km. i sol vind dønninger, bølger og det endte i vindstille.

En flot tur i godt selskab, tak for det Niels.



Ingen kommentarer: