mandag den 15. juni 2009

På tur med Kajaknettet på Horsens Fjord.d.14/6

Der var nogle friske Havkajak folk fra Kaløvig Kajaknet, der ville ud på en lidt længere tur, helst på nyt rovand.
Niels G. der også er i Horsens Havkajaknet skrev, om vi fra Horsens ville med og måske komme med forslag til en god tur.
Niels skulle på arbejde, men det var jo lidt' sjovere at sejle rundt om Alrø ind i Gludhåb, rundt om Hjarnø, fra Hjarnø's nordøstligste pungt, et langt kryds til Polstenen, der efter ind igennem det lavvandede Vadegrund og videre ind i gennem Lerdrup bugt, der er lige så lavvandet,
til sidst en overbæring, fra Lerdrupbugt til P pladsen.
Jeg tror nok stadig Niels synes det er sjovere,men mon også han synes det var nemmere?

Kl, 9,30 Hentede jeg Niels, vi skulle mødes med de 7 andre, dvs. 5 fra Kalø 1 fra Odder 1fra Søhøjlandet.
Ved Alrø dæmningen kl. 10,00, de var der alle da vi kom.
Der blev hilst og synet kajakker, især Jørgen Møholt's og Niels G's, de er begge hjemme byggede. Det var den første længere tur Jørgen tog i den nybyggede Kajak, han skulle side med strakte ben, så det blev lidt af en prøvelse for ham , men det gik utroligt godt, det var værre at den ikke havde skeg-finne på, så der var fast

arbejde på Krydset fra Hjarnøe,der var medvind, strøm og rimelige bølger ind skrot bagfra, der var lange perioder, hvor han kun brugte pagajen i den ene side, det er lidt anstrengende, for at sige det mildt.
Det var også strengt da vi sejlede ud fra dæmningen, helevejen var der en meget frisk vind,ca. 9 m/s. det var der faktisk på hele turen.Ved den første pause, kunne jeg se, at hvis vi fort satte med at vente på det unge par der var med fra Kalø, så ville vi først være hjemme kl. 23,00, der var muglighed for at lave ruten om; men de ville så bare sejle rundt Alrø, vi aftalte så at vente ved næste pause, hvis de så ville med, nu der blev medvind, så skulle de støde til igen der, men de sejlede bare videre rundt Alrø, vi sejlede så ind i Glud håb.
Det var en skøn tur, med modvind, smuk natur og idyl i Glud håb, Hyggelige Samtaler i godt selskab i pauserne, et spændende kryds noget længere end jeg havde prøvet før, men med kompetente sejl makkere var det sjovt og meget spændende, det sidste stykke var trættende, det virkede længere end var, der var lavvandet, det var svært at bruge den grønlandske pagaj, på så lavt vand, men der var for meget vand til at man havde lyst til at gå."sjovt nok sejlede vi alle med PIND". Jan fra Søhøjlandets kajaknet kom i land lige efter mig, jeg troede at de andre var landet så vi bar vores kajakker over, der blev armene dobbelt så lange, nøj hvor var jeg træt. De andre kom lidt efter, de var havde lagt en lidt anden kurs, den skulle være kortere, men der var så lavvandet at den tog længere tid.

Jeg har lige læst i Havkajakroerne, hvor Jørgen skriver, flot om turen i hans nye kajak Unikinuk, han har sejlet 24 km. Så min' kurs var kortere 23,2 km, der kan man bare se.

Da alle var samlet ved bilerne, skulle vi lige hygge med en øl og en snak, men Niels G. og Jørgen kørte lidt hurtigt, Niels's kone, børn og svigermor var blevet påkørt, så de var på sygehuset,der var heldigvis ikke sket noget alvorligt.

Vi andre hyggede lidt, vi blev enige om at det var en fin tur, som godt kunne tåle at gentages.
Niels G. har allerede en tur i støbeskeen på Kaløvig, det glæder vi os til.

Tusind tak for turen folkens.

Det blev sol,blæst, bølger, idyl, gode kammerater og 23,2 km.

Trods 9 m/s havde vi en gs. hastighed på 5,5 km/t. det er da meget godt.
Der er flere billedere i mit album.