søndag den 7. juni 2009

Kolinsund kanaltur.lørdag d. 6/6

Der var tur på Kolin sund, det er ikke nårmalt, da denne meget specielle natur, er forbeholdt nogle lystfiskere med tegnebogen i orden, så der må ikke sejles på kanalerne, Slut med de sure opstød.
Vi Startede med morgenkaffe ved Else og Bent min søster og svoger,. Vi Bent, Stefan og mig selv, blev kørt til broen i Kolin, vi skulle starte ved detgamle kano udlejnings sted kl 10,00 Vi var ca. 12-14 stykker, vi skulde sejle ad nordkanalen, ( den har været lukket for sejlads altid næsten, så derfor var turen ekstre speciel ) .

Vi var i alle niveauer, lige fra en der sejlede turen på 23km. som opvarmning, til en tur på 50km. søndag.

Til Stefan der kun havde sejlet 3 gange i alt, alle klarede turen uden de store problemer, der var tiltider noget modvind; men så blev vi hjulpet lidt på vej af den svage medstrøm.

Efter ca. 10 km var der pause, stedet var fint med bord hvor der med lidt god vilje var plads til alle og der var også wc.

Turen var hård på den måde, at der ingen landings steder var, der var stejle mudrede skrænter praktisktaget hele vejen, så vi måtte hjælpe hinanden, når vi skulde på land.

Der var kun 2, officielle landinger, et da vi spiste, og et da vi skulle uden om et grødestop, der var lige klippet grøde, det var meget trals, for det blev hængende på pagajen og slæbte efter kajakkerne med roer, især dem der havde et integreret" d,v,s roer der er under kajakken", kunne slæbe en hel høstak med, det var jo noget besværligt at drive kajakken frem så.

Men jeg gik i land sammen med Bent for at studere søkøer, vi skulle da have det optimale ud af turen, det var slet ikke fordi vi havde undt både her og der.

Efter grødesamleren var der kun 10min. sejlas til opsamlings stedet, der ventede Else og Lene på os, kl.var ca 16,00, vi fik sagt farvel og tak for en virkelig speciel og skøn tur.

Det er nogle skønne og meget flinke folk dem fra Grenå, dem sejler jeg da gerne tur med igen en gang, vi havde et par af dem med tilbage til Kolin, de skulle hente deres biler.
Det var så slut på en meget særlig tur på Kolin sunds kanaler, tak til jer alle.

Sol, let vind skøn lidt hård tur. 23km.
Flere billedere på mit album.