lørdag den 7. november 2009

På Skanderborg sø. start fra Hylke strand. d. 7/11.

Jeg var klar til at tage på vandet kl 10,00. det bliver den sidste tur i 2009.

Jeg havde da allerede nået at smide al min mad i søen, bananerne og kaffe kanden kom helskindet op igen, men madderne fik fiskene, håber de kan lide leverpostej?.
Hylke strand ligger lige midt i Golfbanen, så da jeg sejlede med land på højre hånd, så var det de storslåede bakker, som golfbanen ligger på, jeg padlede forbi.






Jeg sejlede først uden om Ravnsodde, senere uden om Temnæsodde, på spidsen af den, er man ikke langt fra Vandrehjemmet i dyrehaven, på modsatte bred. Næste punkt var Sønderø, som også er en odde nu ihværtfald, den kan jo have været en ø for længe siden.
Der er ikke langt over til Kalvø som er en rigtig ø,
sydsiden af Kalvø er høj med træer, nord siden er lav og skråningen der går helt op til træerne på skrænten mod syd, er der kun græs på, sikkert på grund af kalvene om sommeren.

Der var så modvind helt ind til Ringkloster.
Jeg padlede ind i Ringkloster å, næsten omme ved klosteret kom der en i kajak, han var den eneste jeg så på vandet i kajak, og så var han i kapkajak,vi var da enige om at det var utroligt så smukt der var her.






Da jeg kom ud fra åen, var der medvind, hele vejen ind til havnen, min GPS. viste 11,5 km. i timen som det hurtigste i et surf.
Jeg fortsatte ikke helt ind til havnen, der var jo modvind den anden vej.
Da jeg kom til den første beton landings plads, "hvor Oddervej er helt tæt på søen", lige efter Næsset, krydsede jeg, med retning mod turbåden der lå fortøjet for vinteren, ja jeg ved da ikke om de stadig sejler en gang i mellem?.
Der var nu' temmelig meget modvind, de ireterende søbølger,der var på en god halv meter, de var meget krappe og kom hurtigt efter hinanden, og så skulle de alle lige
hen over min for luge, jeg har lige tætnet den, den holdt heldigvis vandet ude nu.
Ved Dagmarbro padlede jeg ind i Lillesø, jeg skulle lige have en puster, før det sidste stykke i modvind.
Jeg rundede Æbelø, mon det er en ø? sidst jeg var her med Stefan og Niels, kunne vi ikke finde en sejlrende mellem land og øen.
Ud for bådklubben krydsede jeg over til Temnæsodde, nu kunne jeg sejle i læ resten af vejen hjem til Hylke strand.
Jeg var træt nu, jeg kunne godt mærke, at de sidste 14 dage havde gået med at hoste, jeg sluttede af med en kop kaffe inde i bilen.
Det blev en fin tur, ingen andre på vandet, ja lige et par moterbåde og en kapkajak og så en masse fugle, jeg så 5 Hejre på en gang, 3 Svaner og så måtte jeg drive en hel flok halv tamme Ænder forand' mig for at komme ind i Lillesø, der var også Blishøns, toppet labbedykker og en' Rørdrum, jeg næsten er sikker på jeg så.
15 km. blev det til, på en del af Skanderborg sø jeg ikke havde været på før.
Flot vejr lidt rigeligt vind af og til.
Der er billeder i mit web album

Ingen kommentarer: